Várostörténet

Várostörténet

Egy zöld jövőbe tekintünk és megírjuk a várostörténet egy kis fejezetét

„Hírös város az aafődön Kecskemét…” – írta Petőfi Sándor arról a településről, amely a történelem során egyre több ember életterévé vált.

A projektünkben – amely részben egy oral-history projekt – arra keressük a választ, hogy egy település milyen folyamat eredményeként válik várossá. Kecskemét esetében a központi fekvés, továbbá a kereskedelmi útvonalak kereszteződésében lévő elhelyezkedés jelenti e folyamat kiindulópontját. A diákok a projekt során megismerik az urbanizáció társadalomra gyakorolt hatásait, továbbá a városiasodás azon folyamatait, amelyek az egyes városrészek fejlődését – mint például az iskolánknak otthont adó Homokbányát – is alapvetően meghatározták.

A projekt előzményeként a diákok egy tematikus bevezetőt kaptak, amely 2022. január 27-én az iskola aulájában került megrendezésre.

Az előadás áttekintette Kecskemét fejlődésének útját, amely során a település egy alföldi mezővárosból a századforduló egyik szecessziós központjáig nőtte ki magát. Ez az áttekintés a múltból indult, bemutatta a jelent és körvonalazta a jövőt. Utóbbi különösen nagy érdeklődést váltott ki: egy zöld városrész, ahol minden épület a fenntarthatóság jegyében készül.

A Kecskeméti Városfejlesztő Kft. két meghívott előadója, Nagy Gábor ügyvezető és Horváth Norbert beruházási mérnök látványosan és elevenen mutatták be a várostörténet és az építészet összefüggéseit.

Az előadók üzenete világos volt: Azt szeretnék, ha a fiatalok e városrészt szívügyüknek tekintenék. Arra motiválták a diákokat, hogy vegyék ki a részüket Homokbánya további fejlődéséből, mindenekelőtt abban a tekintetben, hogy a városrészt, mint zöld központot őrizzék meg a jövő számára. Szerintük Homokbánya jó példa arra, hogy hogyan lehet harmóniát teremteni a múlt öröksége és a jövőbeli fejlődés között.

A projekt – amely részben oral-history projektként valósul meg – egy projekthét keretében kerül lebonyolításra a kecskeméti Mercedes-Benz Iskola nyelvi előkészítő osztályában (NYEO).

A diákok lehetőséget kapnak arra, hogy történeti kutatómunkán keresztül első ízben próbálják ki magukat a történelem szaktantárgyban. A cselekvésorientált oktatás értelmében a fiataloknak önállóan kell megoldaniuk problémákat. Eredményeiket a diákok egy jelenléti és egy online-kiállítás során is prezentálni fogják.

A projekt során meghatározott témakörökben interjúkat készítenek a helyi lakosokkal, továbbá bejárják a városrészt, amely során fotókat készítenek. Ezáltal megelevenedik a történelem, amelynek értékelése során a fiatalok saját tapasztalataikat is felhasználhatják.

Nagyon fontos szempont, hogy a diákok a történelmi tudásukat a fenntartható jövő aspektusából is rendszerezni tudják.

A kiállítás során a diákok fotók, hangfelvételek, kisfilmek és interjúk segítségével betekintést nyerhetnek különböző élethelyzetekbe, továbbá lehetőségük van részt venni a jövő kialakításában is. A tanulók ezáltal a múltbéli, jelenbéli és jövőbeli városfejlesztés és várostervezés folyamataiba is betekintést nyernek. Megtanulják továbbá, hogy hogyan dokumentálják kutatómunkájukat, hogyan írjanak rövid cikkeket és alkalmazzanak különböző módszereket.


Kerstin Eisert és Dugár Péter

Címkék:
gimnazistáknak

Részletek

  • Kezdés dátum:

    2022. január 27.

  • Kategória:

    Előadás